Moció de l’Alternativa d’Unitat Popular al Ple del mes de maig del 2021

Un dels efectes de l’adaptació de l’activitat cultural a la situació de Covid19 que estem vivint és que l’accés als actes i espectacles es fa amb reserva prèvia i, normalment, per ordre d’inscripció. 

En bona part dels esdeveniments les entrades queden esgotades en un termini relativament breu de temps. Un exemple fou arribada dels Reis Mags, que a més va suposar molta controvèrsia entre la ciutadania, i preveiem que pot passar el mateix en alguns dels actes de la Festa Major.

Amb anterioritat a la crisi de la pandèmia ja s’havien donat queixes pel ràpid exhauriment d’entrades i pel mètode d’assignació d’aquestes a activitats com el concert de petit format d’Amaral a La Sala el novembre del 2019.

En d’altres activitats com les actuacions d’estiu, els concerts a l’Ateneu i d’altres espectacles, les entrades també queden exhaurides tot sovint, però de forma més lenta. 

Creiem que l’accés a espectacles a través de reserves per internet pot arribar-se a consolidar més enllà de la pandèmia, que ha accelerat els processos de digitalització de la nostra societat, ja què facilita la gestió de l’aforament de molts esdeveniments a les entitats o institucions que els organitzen, així com la reserva de lloc a bona part de la ciutadania. Ara bé, a la vegada, aquest sistema torna a generar desigualtats en l’accés a la cultura per diversos motius.

D’una banda, pels horaris en els que s’inicien les inscripcions, que faciliten la participació dels sectors de població que pel treball o altres poden connectar-se a internet a determinades hores del dia.

De l’altra banda, perquè la inscripció no es reparteix en el temps o en diversos horaris, sinó que es manté activa fins que s’exhaureix. Si s’inicia per exemple a les 9h del matí, pot ser que a les 11h ja no quedin entrades.

A més, queden també excloses les persones amb dificultats per accedir als sistemes d’inscripció, ja sigui pel grau de competència digital o per què tenen menor accés a la informació de les activitats que es publiciten eminentment a xarxes socials.

No oblidem tampoc que la rapidesa amb la que s’han de fer les reserves per a poder obtenir plaça pot provocar un increment de manques d’assistència posterior (perquè la gent s’inscriu sense estar segura de poder assistir, per si de cas es queda sense plaça; o perquè es produeix cert acaparament d’entrades, per exemple). Les cadires buides en espectacles on s’havien exhaurit les entrades s’han vist de forma repetida en espectacles d’arreu de Catalunya.

Finalment, ens trobem que en certs espectacles es reserva una quantitat d’entrades que pot arribar a ser important per a càrrecs electes i familiars, entre d’altres. Entenem que part dels actes requereixen de la representació de la institució, però que aquest paper és el que té atorgat Alcaldia o en qui aquesta delegui o bé el càrrec electe responsable de l’esdeveniment, i no tota la resta de membres del Ple Municipal. Creiem que la resta de regidores i regidors han de comprar entrada o bé inscriure’s com fa tota la ciutadania de Rubí.

La cultura és salut, genera arrelament i enforteix els vincles de la comunitat. Des de l’AUP creiem que cal fomentar la participació de tothom, en igualtat, en les activitats i espectacles de la ciutat.

Per això proposem al Ple de l’Ajuntament de Rubí tot un seguit de mesures que afavoreixin aquesta equitat:

  • Que les entrades es reparteixin per sorteig, un cop esgotat el termini d’inscripció, i no per ordre d’inscripció. Que es puguin fer inscripcions de grup (determinant la quantitat màxima de persones) per tal que un cop fet el sorteig les amistats famílies puguin anar juntes.
  • Que el termini d’inscripció duri almenys una setmana completa, sempre que sigui possible, i es faci una bona difusió dels espectacles. Així les persones es poden apuntar en horaris diferents i hi ha més temps perquè la informació arribi a més persones.
  • Que quan siguin necessàries invitacions es limitin a les persones i una o dues acompanyants que siguin indispensables pel seu càrrec, com pot ser la representació de la ciutat a través de l’Alcaldia.
  • Que quan les entrades siguin de pagament no es puguin comprar per diversos espectacles a la vegada, en els casos en què es preveu molta demanda.