Presentem una moció per un servei d’acompanyament digital permanent

L’Alternativa d’Unitat Popular presentem dues mocions al proper Ple. La primera és una proposta que, de fet, ja hem fet de en diverses ocasions. És evident que la situació de distanciament social i tancament presencial de serveis i equipaments generada per la crisi de la Covid19 ha fet que els processos de digitalització de la nostra societat s’accelerin.

Les administracions, i també la de Rubí, han ampliat l’oferta de serveis i recursos als que s’accedeix en línia: tràmits de les oficines d’atenció ciutadana, cites prèvies a la majoria de serveis, preinscripcions escolars, beques menjador o a casals d’estiu, inscripció a activitats culturals, participació a reunions, atencions telefòniques o telemàtiques, etc. Fins i tot per aparcar a la zona taronja es requereix una aplicació mòbil, sense alternativa no digital.

Serveis que en aquests temps de crisi són bàsics per a la supervivència de la ciutadania es tramiten ara de forma telemàtica, com el mateix SEPE, la demanda de la renda garantida de ciutadania o l’ingrés mínim vital es fan principalment de forma telemàtica, la sol·licitud d’ajuts pel comerç o les empreses, etc.

Les administracions sovint posen a disposició també un telèfon d’atenció per la població, però els horaris a vegades són incompatibles amb el món laboral, o bé les línies estan saturades per l’elevada demanda que tenen.

Aquesta transformació s’ha vist accelerada per l’epidèmia de coronavirus, malgrat ser un procés que ja havien engegat administracions i empreses. Una part de la població està adaptada a les noves eines de la ciutadania digital, però hi ha un gruix important de persones que en queden excloses o que estan, tot just, aprenent a desenvolupar-se en aquest entorn. Els motius poden ser diversos i, en molts casos, generen exclusió i vulneració de drets: accés a ajudes bàsiques, a l’escolarització obligatòria a través de la preinscripció o la matrícula, etc.

Més enllà de l’accés a les eines i la connectivitat, el llenguatge administratiu que s’utilitza obre també una bretxa a la població, ja que la seva comprensió no sempre és fàcil.

Tot plegat exclou una part de la ciutadania, i agreuja a més la situació d’aquella més vulnerable que troba dificultats per a poder accedir a serveis bàsics.

És per això que les administracions públiques han de posar en marxa serveis per a l’acompanyament digital de la ciutadania, que permetin que disminueixi la bretxa social que s’obre davant la digitalització de la societat.

A Rubí, s’ha fet acompanyament digital, durant un temps acotat, a l’OAC de Les Torres, arrel de la demanda que vam fer des de l’AUP quan es va iniciar la crisi de la Covid19. Es va obrir un servei telefònic que ajudava a tramitar certes ajudes. També s’han obert noves línies de whatsapp o telèfon per a poder absorbir i facilitar les necessitats d’accés a serveis de la ciutadania.

Al CRAC, com a espai cultural gestionat per col·lectius, es va obrir també, com a mesura de pressió cap a l’Ajuntament per tal de promoure l’esmentada oficina, un espai de drets socials i de suport a la tramitació d’ajudes, que va rebre força demandes en poc temps i, de fet, se’n continua rebent malgrat aquell recurs ja no està actiu.

Creiem que la situació requereix, però, d’un acompanyament continuat en el temps, estructural, atès que aquesta transformació no té marxa enrere, que sigui flexible en horaris i en espais i, sobretot, que sigui presencial mentre la situació sanitària ho permeti.

Per tot això des del grup municipal demanem a l’Ajuntament de Rubí que s’inicii a curt termini un servei que faci aquest acompanyament, amb les següents característiques:

  • Que el servei itineri per diferents barris i recursos de la ciutat, amb uns horaris determinats de matí i tarda: centres cívics, espais per a joves o casals de la gent gran, a les mateixes OAC, etc.
  • Que es pugui demanar hora a través de les principals aplicacions de missatgeria telefònica, amb un telèfon específic per a aquest servei.
  • Que permeti acompanyar digitalment per a realitzar tot tipus de tràmits amb les administracions: descàrrega de l’app per a la zona taronja, preinscripcions escolars, ajuts o beques, demanda de la RMI o l’IMV, d’ajuts al lloguer, obtenció de l’IDCAT mòbil o el certificat Ceres (o qualsevol altre certificat digital), creació d’un correu-e, fer videoconferències, generar pdf, petició d’hora per la ITV o per a renovar el DNI, i tantes d’altres.
  • Que sigui dut per una persona a jornada complerta, de l’àmbit de l’educació, el treball o la integració social, en coordinació amb serveis socials, per tal de poder detectar, acollir i derivar, si és el cas, possibles demandes socials més enllà dels tràmits.

Adhesió al manifest “Per un model energètic sostenible a Catalunya”

Com a segona moció al Ple demanem l’adhesió de l’Ajuntament de Rubí al manifest “Per un model energètic sostenible a Catalunya”, de la Federació d’Ecologistes de Catalunya: https://gepec.cat/campanyes/massificacio-renovables/

El Pla de Treball de l’Alternativa d’Unitat Popular dibuixa una relació amb el territori i amb la necessària transició energètica plenament coincident amb aquest manifest. El nostre grup municipal ha presentat ja dues mocions als plens de febrer i de març per tal de promoure un canvi en la gestió de l’energia a la ciutat: de proximitat, sostenible, respectuosa amb l’entorn, democràtica.

La notícia apareguda als mitjans de comunicació de la nova línia d’alta tensió que duria energia generada al Segrià i Les Garrigues fins a l’àrea metropolitana a través de la subestació elèctrica de Rubí és un cop dur per al territori de la ciutat, completament oposada al canvi en la gestió de l’energia que el Ple va aprovar el mes passat.

En aquest sentit, aviat podrem presentar també diverses propostes que estem preparant des de l’AUP per a protegir, mantenir i estimular el nostre territori.

Si la ciutat es digitalitza, la població ha d’estar acompanyada
Etiquetat a: