6caa806c-7ec4-4bed-88b5-6c40fb637d55L’Ajuntament, la institució pública més propera al ciutadà, la més accessible, és transparent? En el cas de Rubí en els últims anys és cert que s’ha avançat en aquest camí a través del citat OpenData (https://opendata.rubi.cat/) i la publicació de documents al portal de transparència (www.transparencia.rubi.cat), principalment perquè cal complir la Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern aprovada el desembre del 2014. Però cal seguir apostant per aquesta tendència, sobretot per una raó: la institució es deu al poble, i aquest ha de tenir els elements necessaris per fiscalitzar la tasca d’aquells que participem de la seva gestió.

Però, n’hi ha prou amb publicar una amalgama de dades, gràfics i documents? Personalment crec que no. Cal acostar la institució a la ciutadania, i per això cal introduir un altre element essencial: la participació.

Una institució poc permeable tendeix a l’opacitat, encara que publiqui els seus números del dret i del revés. És, per tant, molt rellevant que el ciutadà pugui conèixer i entendre com i perquè és prenen les decisions que l’afecten. Des de l’AUP portem molt temps reclamant major protagonisme del conjunt de la ciutadania, intentant recuperar l’empoderament en les decisions col·lectives de ciutat – des de l’organització de les festes populars fins a la participació en l’elaboració dels pressupostos municipals. Posar la ciutadania en el centre de la pràctica política, fer-la co-responsable i partícep i no una consumidora passiva és la millor manera d’evitar la desafecció i la pèrdua de credibilitat i prestigi de les institucions públiques.

Desafecció i passivitat, distanciament entre governants i governats, camp abonat per la impunitat, l’opacitat i la pèrdua de control. La distància entre l’acció de la institució i la percepció del poble és el resultat d’una decisió política, ideològica, i per tant no és casual. Les polítiques que aprofundeixen en la passivitat de la ciutadania i busquen «consultar» cada quatre anys tenen com a conseqüència una ciutadania acrítica a la que fàcilment se li podran abocar dades que, per magnitud, context i temps, no podran arribar a comprendre, si és que tenen coneixement de l’existència d’aquestes dades.

Context. El context és un element essencial per comprendre la política institucional. La presa de decisions es basa en la informació i valoració d’aquesta informació sobre una realitat concreta, però també en intangibles, informacions complementàries no sempre directament vinculades a l‘àmbit sobre el que es dirimeix. Aquest factor, molt més present en el “joc” polític d’equilibris, concessions, malabarismes; el què col·loquialment anomenem «pasteleo», forma part del joc d’equilibris de poder de l’acció política, i per tant és un element que no es pot menysprear, tot i que sovint els responsables polítics invisibilitzem.

Aquest setembre, després d’un any d’una molt bona proposta del grup del Partit Demòcrata Català (abans CDC), en el context d’una moció de Ciutadans, AUP i PDC, i que va ser aprovada en el ple municipal, es té previst realitzar un ple extraordinari per debatre l’estat de la ciutat. Una molt bona oportunitat per a la ciutadania, ja no per participar de manera activa (queda molt camí per recórrer), però sí per tenir accés a informació i sobretot al context del ple municipal. Per saber el què s’hi cou, que diuen, que no és poc.

En aquest ple podrem debatre, consultar i reclamar aspectes fonamentals de la vida de la ciutat. De temes n’hi ha molts: els diversos plans estratègics i el seu estat d’execució – Pla de mobilitat, Pla d’Infància, Pla d’Habitatge, el famós POUM. Podrem parlar del procés de consolidació de la plantilla municipal i les seves «possibles disfuncions» (sic) i conèixer el posicionament dels principals grups de l’oposició en aquest tema… Serà una oportunitat per descobrir l’opinió del primer grup de l’oposició en aquest tema. La seva posició o el seu context respecte l’acció de govern. Això ens pot conduir a parlar de projectes com són l’illa de vianants.

Aquest ple, també ens dóna una excel·lent oportunitat per valorar el context particular dels companys de viatge (però amagats a la maleta, no fos cas) de l’equip de Govern, Ciutadans (C’s), per tal de descobrir l’enigmàtica contrapartida a canvi de la seva fidelitat a l’equip de govern, més enllà dels pipi-cans.

Aquest ple també hauria de servir per visualitzar el compromís de les diverses forces municipals amb el territori. Un compromís que s’hauria de materialitzar i mantenir en el rebuig a la suspensió del Pla Especial de regulació de les activitats extractives i la seva restauració, aturat per la Generalitat i que ens havia de permetre acabar amb la instal·lació de més abocadors al nostre municipi, entre d’altres.

Falten encara molts més elements tant pel què fa a la informació i la transparència com sobretot pel context, que fan molt, molt recomanable la participació ciutadana. Una participació que esperem que l’equip de govern estimuli i en faci difusió: confiem en el gran gabinet de premsa del consistori, que té suficients recursos humans i econòmics per poder difondre i convidar a la ciutadania a l’assistència d’aquest Ple extraordinari de l’estat de la ciutat.

També confiem i estem segurs de la sensibilitat del govern envers la seva ciutadania. Conscients de la composició social de la ciutat (majoritàriament treballadores), estem segurs que adaptaran l’horari d’aquest Ple extraordinari per tal de facilitar al màxim l’assistència: entenem que un dissabte al matí pot ser un dia prou raonable.

Finalment, també creiem que aquest Ple extraordinari mereix, per tant, un escenari extraordinari, i entenem que l’actual raquítica Sala de Plens és completament insuficient davant la manifesta recerca de participació ciutadana per part de l’Equip de Govern. És per això que ens atrevim a proposar que el Ple se celebri a l’auditori de la Biblioteca – on ja es va celebrar el Ple de la investidura – o en algun altre espai existent entre els diversos equipaments buits o infrautilitzats que tenim a Rubí – per tal que hi pugui assistir el màxim de gent possible. I també fer-lo en streaming, és clar, però aquest cop potser millor amb recursos municipals, és a dir, de la mà de Ràdio Rubí. (acord de ple).

Des de l’AUP animem a tothom a participar, a involucrar-se, i a responsabilitzar-se: si no regalem el nostre silenci, totes hi sortim guanyant.

Opinió: La transparència, la participació i el context (Aitor Sànchez)